• etusivu
  • palvelut
    • Palvelut
      • tulostusratkaisut
      • digitointi
      • tiedonhallinta
      • tiedonvarmistus
      • tekoälyratkaisut
  • yritys
  • referenssit
  • insights
  • yhteys
Skip to content
  • etusivu
  • palvelut
    • Palvelut
      • tulostusratkaisut
      • digitointi
      • tiedonhallinta
      • tiedonvarmistus
      • tekoälyratkaisut
  • yritys
  • referenssit
  • insights
  • yhteys

Kaupungin arkistojen digitoinnilla tila-, aika- ja resurssisäästöjä

Arkistojen digitointi on kunnissa sekä kaupungeissa vielä alkumetreillä. Prosessin etenemistä viivyttävät usein rajallinen budjetti ja resurssipuute. Kun paperiset arkistot on digitoitu, tieto on helpommin löydettävissä ja aikaa sekä resursseja vapautuu muuhun käyttöön. Samalla se tuo kunnille tai kaupungeille rahallista säästöä ja tekee tiedosta hallittavampaa.
Arkistojen digitointi on kunnissa sekä kaupungeissa vielä alkumetreillä. Prosessin etenemistä viivyttävät usein rajallinen budjetti ja resurssipuute. Kun paperiset arkistot on digitoitu, tieto on helpommin löydettävissä ja aikaa sekä resursseja vapautuu muuhun käyttöön. Samalla se tuo kunnille tai kaupungeille rahallista säästöä ja tekee tiedosta hallittavampaa.

Kunnat ja kaupungit ovat velvoitettuja säilyttämään erilaisia aineistoja ja asiakirjoja. Lisäksi kunnilla on velvollisuus luovuttaa pyydettäessä viranomaisten julkisia asiakirjoja. Viime vuosina työtä on helpottanut erilaiset verkkopalvelut, joiden avulla asiakas on itse päässyt suoraan toivomaansa asiakirjaan. Esimerkiksi sähköinen asiointipalvelu Lupapiste on vauhdittanut rakennuslupa-aineistojen digitointia. Samalla uudet palvelut ovat kuitenkin lisänneet painetta arkistojen kokonaisvaltaiseen digitointiin. Kuntien ja kaupunkien suurin digitointipaine koskee kymmeniä vuosia vanhoja dokumentteja.

Digitointi tuo merkittävää tilan- ja ajansäästöä

Kuntien arkistoissa on tietoa kymmenistä kilometreista satoihin hyllymetreihin. Yhteen hyllymetriin voi mahtua paksuja sekä ohuita kansioita yhteensä jopa tusinan verran, jotka sisältävät satoja eri dokumentteja. Valtava paperiarkisto tarkoittaa tiedon haastavaa hallittavuutta sekä löydettävyyttä.

Kun tietoa lähdetään etsimään arkistosta, vaatii se useita toimenpiteitä. Ensin on mentävä arkistoon, etsittävä oikea mappi ja mapista oikea asiakirja. Sen jälkeen on siirryttävä monitoimitulostimen luo, skannattava asiakirja ja lähetettävä se sähköisesti vastaanottajalle. Lopuksi asiakirja tulee laittaa takaisin oikeaan kohtaan mapissa, ja palauttaa mappi arkistoon, jotta tieto löytyy myös tulevaisuudessa. Vallitseva etätyö aiheuttaa lisähaasteen tiedon etsimiselle, kun arkisto voi sijaita fyysisesti eri paikassa. Pahimmassa tilanteessa etsitty asiakirja voi löytyä mapittamatta työpöydältä.

Digitoinnin avulla tieto on nopeammin löydettävissä ja arkistossa käytetty aika vähenee jopa vain sekunteihin. Digitointi auttaa myös tiedon saavutettavuudessa: suorat puhelinsoittokyselyt dokumenteista vähenevät merkittävästi, kun tieto on diginä kaikkien saavutettavissa. Lopulta digitoinnin ansiosta resursseja ja aikaa vapautuu henkilöiden omaan ydinosaamiseen.

Kun asiakirjat on oikein digitoitu, voi paperiset versiot niistä hävittää. Samalla se merkitsee aiemmin arkistona käytetyn tilan vapautumista muihin tarkoituksiin.

 

Historiatieto säilyy diginä sukupolvelta toiselle

Inarin kunnantalossa riehui tulipalo, joka tuhosi kaiken historiatiedon ennen tapahtunutta. Tuhoutuneet asiakirjat olivat digitoimattomia, joten niiden palauttamiseksi ei ollut mitään tehtävissä.

Tulipalo ei ole paperisten arkistojen ainoa vaara. Myös vesi ja home voivat tuhota asiakirjoja. Lisäksi ajan myötä paperi voi kellastua ja hävittää kynän jälkiä. Vanhojen dokumenttien kohdalla onkin viimeisiä hetkiä toimia, jotta tieto saadaan tallennettua varmaan paikkaan ja hyödynnettäväksi myös tulevaisuudessa. Digitoinnin yhteydessä asiakirjojen laatua parannetaan, mikä parantaa entisestään vanhojen dokumenttien luettavuutta.

 

Valtio näyttää esimerkkiä arkistojen digitoinnissa

Valtio on linjannut, että vuoteen 2030 mennessä kaikki paperiset arkistot pitää olla digitoituna. Tämä linjaus koskee vielä toistaiseksi vain valtion laitoksia, ei kuntia tai kaupunkeja. Valtio on kuitenkin suunnannäyttäjä digitalisoitumisessa ja on oletettavissa, että linjaukset tulevat koskemaan ennemmin tai myöhemmin myös koko julkista sektoria. Siksi paperiarkistojen digitointi on hyvä aloittaa jo nyt.

Arkistojen digitointi kannattaa huomioida kaupunkien ja kuntien tiedonhallintasuunnitelmassa sekä budjetoinneissa. Kaikkia asiakirjoja ei tarvitse tai edes kannata digitoida kerralla, vaan projekti on hyvä vaiheittaa useille vuosille. Näin varmistetaan resurssiviisas tapa toimia.

DOC:lla on vankka kokemus ja asiantuntemus sekä kunnille että kuntien yhtiöille toteutetuista digitointiprojekteista. Lue lisää kokonaisvaltaisesta digitointipalvelusta https://doc.fi/paperiarkiston-digitointi/

Lue lisää palveluista julkiselle sektorille https://doc.fi/julkinen/

Lue lisää artikkeleitamme

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen - Jäikö tapahtuma väliin? Tässä tärkeimmät opit!

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen -seminaari toi yhteen alan asiantuntijat ja yrityspäättäjät keskustelemaan yritysten valmiudesta kohdata muuttuvan maailm...

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen -seminaari toi yhteen alan asiantuntijat ...

lue lisää

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen -seminaari

Lämpimästi tervetuloa liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamiseen keskittyvään maksuttomaan seminaariimme....

Lämpimästi tervetuloa liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamiseen keskittyvään maksu...

lue lisää

Kestävän kehityksen artikkelisarja - Digitaalinen tiedonhallinta

Digitaalinen tiedonhallinta edistää kestävää kehitystä parantamalla sosiaalista, taloudellista ja ekologista kestävyyttä....

Digitaalinen tiedonhallinta edistää kestävää kehitystä parantamalla sosiaalista,...

lue lisää

Hajautetun Datan Varmuuskopiointi Kyberturvallisuuskuukaudessa – Yrityksesi Jatkuvuuden Takaaja | Multicom Software

Yritysten tärkeät tiedot sijaitsevat yhä useammin eri palveluissa ja alustoilla, mikä vaatii uudenlaista lähestymistapaa tietoturvaan ja varmuuskopiointiin. Kyb...

Yritysten tärkeät tiedot sijaitsevat yhä useammin eri palveluissa ja alustoilla,...

lue lisää

Kestävä kehitys - DOC:n Retoner innovaatio

Digital Office Companyn huoltoteknikot Juha Lemettinen ja Dmitri Kaartinen ovat yhdessä kehittäneet innovatiivisen tavan hyödyntää palautuneiden monitoimilaitte...

Digital Office Companyn huoltoteknikot Juha Lemettinen ja Dmitri Kaartinen ovat ...

lue lisää
yhteystietolomake doc

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous!

    Haluatko pysyä mukana tiedonhallinnan valtavirrassa?

    Digital Office Company eli DOC on vuonna 1996 perustettu kotimainen yritys, joka tarjoaa nykyaikaisia tiedonhallinnan ratkaisuja eri kokoisille organisaatioille. Toimipisteemme sijaitsevat Espoossa, Hämeenlinnassa, Lahdessa ja Lappeenrannassa.

    kumppanit

    ota yhteyttä

    Itsehallintokuja 6
    02600 Espoo
    0207 342 480

    myynti@doc.fi

    seuraa meitä

    Evästeet Tietosuojaseloste