• etusivu
  • palvelut
    • Palvelut
      • tulostusratkaisut
      • digitointi
      • tiedonhallinta
      • tiedonvarmistus
      • tekoälyratkaisut
  • yritys
  • referenssit
  • insights
  • yhteys
Skip to content
  • etusivu
  • palvelut
    • Palvelut
      • tulostusratkaisut
      • digitointi
      • tiedonhallinta
      • tiedonvarmistus
      • tekoälyratkaisut
  • yritys
  • referenssit
  • insights
  • yhteys

Tiedonhallinnalla parempi asiakaskokemus sote-alalla

”Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia. Sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistetään kaikilla tasoilla asiakaslähtöisiksi kokonaisuuksiksi.”
”Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia. Sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistetään kaikilla tasoilla asiakaslähtöisiksi kokonaisuuksiksi.”

Kun tavoitteena on sekä kustannusten säästäminen, että asiakaslähtöisyyden edistäminen, on edessä pohdinnan paikka. Kustannusten hillitsemisen keinot löytyvät toimintojen kehittämisessä ja tehostamisessa sekä ajankäytön parantamisessa. Mutta uudistuksessa minkään ei tulisi olla potilailta pois, vaan pikemminkin tarkoituksena olisi tuoda heille lisäarvoa ja lisätä heidän luottamustaan julkiseen terveydenhoitoon. Kuinka siis taataan oikea-aikainen ja tehokas hoito samalla kun resurssit sen toteuttamiseen pienenevät jatkuvasti?

Tärkeimmät asiat eivät ikinä saa olla vähäpätöisimpien asioiden armoilla. — Goethe

Potilaiden kuunteleminen ja oireiden syyn selvittäminen pelkkien oireiden hoitamisen sijaan vie aikaa, eikä sitä ole käytössä liikaa. Ajan ja resurssien puute lisää hoitovirheiden riskiä, henkilökunnan uupumista, asiakastyytymättömyyttä ja vaarantaa ihmishenkiä. Mistä sitä aikaa sitten saa?

Aika on vähissä erityisesti vakavissa päivystystilanteissa, jolloin potilaan tietojen tulee löytyä heti ja niiden tulee olla ajan tasalla. Pahimmassa tapauksessa tietojen puuttuminen, virheellisyys tai niiden saannin viivästyminen uhkaa ihmishenkiä. Kriisitilanteessa ei ole aikaa lähteä toimistosta noutamaan papereita.

Älykkään tiedonhallinnan avulla potilaan tiedot löytyvät sieltä, mistä potilaskin. Toimiva ja helppokäyttöinen tiedonhallintajärjestelmä pitää potilastiedot aina ajan tasalla, mukana hoitotyössä ja nopeasti löydettävissä.

Tiedonhallinnalla parannetaan asiakaskokemusta

Tehokas tiedonhallintajärjestelmä vähentää papereiden pyöritystä ja suojaa tietoturvallisesti potilaiden henkilötiedot, joihin on pääsy vain auktorisoiduilla henkilöillä. Sekä henkilökunta että potilaat saavat tarvittavat tiedot käsiinsä välittömästi silloin, kun niitä tarvitaan. Paperisten arkistojen selaamisen ja toimistoihin juoksemisen sijaan potilaan tiedot löytyvät integroituna yhdistetyistä, digitaalisista arkistoista. On aika siirtyä myös hoitotyössä tehokkaampaan nykyaikaan ja ottamaan aikaa potilaan kohtaamiseen.

Tiedon tulee kulkea nopeasti sidosryhmältä toiselle, oikeana ja viiveettä. Ei voida odottaa tunteja, pahimmillaan päiviä tietojen päivittymistä kantaan, kun niitä tarvitaan heti. Turhien hoitovirheiden voidaan olettaa vähenevän huomattavasti, kun tieto ja potilashistoria ovat saatavilla välittömästi heillä jotka sitä tarvitsevat.

Asiakaskokemus osaksi julkista terveydenhoitoa

Mielenkiintoistahan on, kuinka yksityinen hoitosektori on valovuosien matkan edellä asiakaskokemuksen luomisessa. Se että hoito on tehokasta, oikeaa ja kuuntelevaa, ihmiseltä ihmiselle välittyvää vuorovaikutusta, tuo asiakkaan kokemuksen hoitotilanteessa pitkälle. Aika, joka paperien etsimisen ja samojen kysymysten toistamisen sijaan käytetään potilaan kuunteluun, on tärkeä kohtaaminen sekä potilaalle että henkilökunnalle.

Tulevaisuuden hoitoala on kuuntelevaa, lämmintä, nopeaa ja tehokasta. Älykäs tiedonhallintajärjestelmä tuo potilastiedon ajan tasalla sitä tarvitseville, ja antaa henkilökunnalle mahdollisuuden kuunnella ja kohdata, hoitaa.

Digital Office Company tarjoaa muun muassa sähköisen arkiston palveluja ja on alansa asiantuntijayritys. Digitoinnista, tiedonhallinnasta sekä siihen liittyvästä lainsäädännöstä oli DigiSote 2018 tapahtumassa puhumassa Digital Office Companyn toimitusjohtaja Jonne Makkula sekä Channel Business Manager Teemu Vuorela Xeroxilta. Digisote 2018 järjestettiin 6.-7.11.18 Clarion Hotel Helsingissä.

Lue lisää ratkaisustamme älykkään tiedonhallintajärjestelmän toteuttamiseen, ja ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Lue lisää tiedonhallinnasta

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen - Jäikö tapahtuma väliin? Tässä tärkeimmät opit!

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen -seminaari toi yhteen alan asiantuntijat ja yrityspäättäjät keskustelemaan yritysten valmiudesta kohdata muuttuvan maailm...

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen -seminaari toi yhteen alan asiantuntijat ...

lue lisää

Kestävän kehityksen artikkelisarja - Digitaalinen tiedonhallinta

Digitaalinen tiedonhallinta edistää kestävää kehitystä parantamalla sosiaalista, taloudellista ja ekologista kestävyyttä....

Digitaalinen tiedonhallinta edistää kestävää kehitystä parantamalla sosiaalista,...

lue lisää

Hajautetun Datan Varmuuskopiointi Kyberturvallisuuskuukaudessa – Yrityksesi Jatkuvuuden Takaaja | Multicom Software

Yritysten tärkeät tiedot sijaitsevat yhä useammin eri palveluissa ja alustoilla, mikä vaatii uudenlaista lähestymistapaa tietoturvaan ja varmuuskopiointiin. Kyb...

Yritysten tärkeät tiedot sijaitsevat yhä useammin eri palveluissa ja alustoilla,...

lue lisää

Kestävä kehitys - DOC:n Retoner innovaatio

Digital Office Companyn huoltoteknikot Juha Lemettinen ja Dmitri Kaartinen ovat yhdessä kehittäneet innovatiivisen tavan hyödyntää palautuneiden monitoimilaitte...

Digital Office Companyn huoltoteknikot Juha Lemettinen ja Dmitri Kaartinen ovat ...

lue lisää

DOC & WWF-yhteistyö: Ekologinen Uusiokäyttö Tulostuspalveluissa

Digital Office Company on sitoutunut edistämään kestävää kehitystä ja pienentämään ympäristöpäästöjä tarjoamalla asiakkailleen ekologisia ratkaisuja tulostuspal...

Digital Office Company on sitoutunut edistämään kestävää kehitystä ja pienentämä...

lue lisää

Digital Office Company eli DOC on vuonna 1996 perustettu kotimainen yritys, joka tarjoaa nykyaikaisia tiedonhallinnan ratkaisuja eri kokoisille organisaatioille. Toimipisteemme sijaitsevat Espoossa, Hämeenlinnassa, Lahdessa ja Lappeenrannassa.

kumppanit

ota yhteyttä

Itsehallintokuja 6
02600 Espoo
0207 342 480

myynti@doc.fi

seuraa meitä

Evästeet Tietosuojaseloste