• etusivu
  • palvelut
    • Palvelut
      • tulostusratkaisut
      • digitointi
      • tiedonhallinta
      • tiedonvarmistus
      • tekoälyratkaisut
  • yritys
  • referenssit
  • insights
  • yhteys
Skip to content
  • etusivu
  • palvelut
    • Palvelut
      • tulostusratkaisut
      • digitointi
      • tiedonhallinta
      • tiedonvarmistus
      • tekoälyratkaisut
  • yritys
  • referenssit
  • insights
  • yhteys

Miten tietoa hallitaan organisaatioissa?

Organisaatioiden keinot hallita yritykselle kriittistä dataa ovat hyvin keskeisessä osassa melkeinpä kaikissa liiketoimintaprosesseissa. Päivästä toiseen ja viikosta seuraavaan työntekijät hukkaavat merkittävän osan työajastaan yrityksen dokumenttien hallinnan kanssa.
Organisaatioiden keinot hallita yritykselle kriittistä dataa ovat hyvin keskeisessä osassa melkeinpä kaikissa liiketoimintaprosesseissa. Päivästä toiseen ja viikosta seuraavaan työntekijät hukkaavat merkittävän osan työajastaan yrityksen dokumenttien hallinnan kanssa.

Sama ongelma kulkee mukana koko dokumentin elinkaaren ajan. Työntekijöiden dokumenttien hallintaan turhaan käyttämä aika on hiljainen tappaja tehokkuudelle, joka taas voi osaltaan maksaa yrityksille pitkänkin pennin.

IDC on jo vuonna 2012 toteuttanut tutkimuksen yritysten tiedonhallinnasta, ja sen keskeinen löydös voi olla yritysjohdolle hyvinkin hätkähdyttävä. Tutkimuksen mukaan työntekijöiden tiedonhallintaan työpäivien aikana käyttämä aika aiheuttaa yritykselle jopa 21 % menetyksen organisaation kokonaistehokkuudesta!

Kyseessä ei ole mikään pieni asia, ja kuinka paljon tällä menetetyllä teholla ja ajalla olisikaan voitu tehdä.

Digital Office Companyn yhteistyökumppani M-Files on toteuttanut tutkimuksen, jonka tavoitteena oli saada vielä parempi ymmärrys siitä, kuinka yritykset ympäri maailman hallitsevat jatkuvasti kasvavaa tiedon ja dokumenttien määrää. Tässä kirjoituksessa esittelemme joitakin tutkimuksessa ilmenneitä kohtia. Voit ladata koko raportin itsellesi täältä.

Karua todellisuuttahan tällä hetkellä on se, että huonosti täytetyt ja -nimetyt dokumentit ovat vaikeasti löydettävissä, ja joissain tapauksissa katoavat kokonaan. Ongelma on kasvava, eikä ilman toimenpiteitä katoa mihinkään. Yritysten tiedon määrä kaksinkertaistuu reilussa vuodessa jatkuvasti, ja vauhti kiihtyy jatkuvalla vauhdilla. Lisäksi tietoa muodostuu jatkuvasti eri muodoissa ja formaateissa. Kuinka tätä kaikkea voi tehokkaasti hallita?

Suo, kuokka ja Jussi

Ironista kyllä, suuren osan ongelmista aiheuttaa käytössä olevat lukuisat tiedon säilytyspaikat. Ainoa keino päästä tilanteen herraksi on se, että organisaatiot ottavat aikaa lopettaakseen tiedon hallitsemattoman leviämisen. Siihen yksi toimiva tapa on koota yritykselle kokonaisvaltainen, digitaalisen muutoksen strategia ja tarkastella kriittisesti sitä, kuinka prosessit toimivat tällä hetkellä ja missä voidaan parantaa.

Valitettavan usein yritykset kuitenkin yrittävät hallita tietokaaosta hankkimalla lisää tiedonsäilytyspaikkoja tarkastelematta omaa tilannettaan sen enempää, joka taas omalta osaltaan vain aiheuttaa suuremman kaaoksen dokumenttien hallintaan.

Nämä yrityksillä käytössä olevat tiedonsäilytysjärjestelmät harvoin keskustelevat keskenään, eivätkä ne integroidu yli osastorajojen muiden tiedonsäilytysjärjestelmien kanssa. Tästä aiheutuu ongelmia muun muassa dokumenttien eri versioiden hallinnassa, aikaa kuluttavaa etsimistä eri paikoista sekä muita työtehon tappavia pulmia.

Lue lisää tehokkaasta dokumenttien hallinnasta.

Liiketoiminnassa tieto on ehdoton kuningas 

Yrityksillä kyllä selkeästi on aito halu ja näkemys olla yhä enemmän ja enemmän kehittyneempiä mitä tulee organisaation tiedonhallintaan. Huonot dokumentinhallintaprosessit kun vievät yritykseltä tuottavuutta ja maksavat sekä rahaa että aikaa.

Kun harkitaan uuden tiedonsäilytys- tai tiedonhallintajärjestelmän hankintaa, kannattaa pohtia seuraavia avainedellytyksiä toimivalle, tehokkaalle ja prosesseja parantavalle järjestelmälle. Aivan ehdottomat perusedellytykset dokumentinhallintajärjestelmälle ovat

  • Dokumenttien helppo löydettävyys
  • Dokumenttien versiot ovat ajan tasalla
  • Dokumenttivaraston hallinta
  • Kyky esikatsella, allekirjoittaa digitaalisesti ja hyväksyä dokumentteja

Mutta kuinka moni yrityksistä kohtaakaan haasteita näiden aivan perusohjenuorien kanssa, kun puhutaan dokumenttien ja tiedon hallinnasta?

Voidaan ehkä todeta, että tietynlainen laiskuus ja tietämättömyys asian suhteen on olemassa, vaikka halua löytyykin. Useat tiedonsäilytyspaikat eivät ratkaise ongelmia, eivät säästä aikaa, eivätkä tuo liiketoiminnalle etua. Kissalla voi pyyhkiä tälläkin asialla pöytää, ja todeta että muutoksen aika on nyt.

Toimiva ja yksi ainoa tiedonhallinnanjärjestelmä tuo kaivatun tehon ja säästön. Lue lisää kuinka saat lisää kilpailukykyä yhdellä tiedonhallintajärjestelmällä!

Ota yhteyttä meihin, niin autamme teitä kartoittamaan tilanteenne ja löytämään liiketoiminnallenne parhaan ratkaisun.

Tutustu myös ratkaisuumme tiedonhallinnan ongelmien ratkaisemiseksi!

Lue lisää tiedonhallinnasta

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen - Jäikö tapahtuma väliin? Tässä tärkeimmät opit!

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen -seminaari toi yhteen alan asiantuntijat ja yrityspäättäjät keskustelemaan yritysten valmiudesta kohdata muuttuvan maailm...

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen -seminaari toi yhteen alan asiantuntijat ...

lue lisää

Liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen -seminaari

Lämpimästi tervetuloa liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamiseen keskittyvään maksuttomaan seminaariimme....

Lämpimästi tervetuloa liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamiseen keskittyvään maksu...

lue lisää

Kestävän kehityksen artikkelisarja - Digitaalinen tiedonhallinta

Digitaalinen tiedonhallinta edistää kestävää kehitystä parantamalla sosiaalista, taloudellista ja ekologista kestävyyttä....

Digitaalinen tiedonhallinta edistää kestävää kehitystä parantamalla sosiaalista,...

lue lisää

Hajautetun Datan Varmuuskopiointi Kyberturvallisuuskuukaudessa – Yrityksesi Jatkuvuuden Takaaja | Multicom Software

Yritysten tärkeät tiedot sijaitsevat yhä useammin eri palveluissa ja alustoilla, mikä vaatii uudenlaista lähestymistapaa tietoturvaan ja varmuuskopiointiin. Kyb...

Yritysten tärkeät tiedot sijaitsevat yhä useammin eri palveluissa ja alustoilla,...

lue lisää

Kestävä kehitys - DOC:n Retoner innovaatio

Digital Office Companyn huoltoteknikot Juha Lemettinen ja Dmitri Kaartinen ovat yhdessä kehittäneet innovatiivisen tavan hyödyntää palautuneiden monitoimilaitte...

Digital Office Companyn huoltoteknikot Juha Lemettinen ja Dmitri Kaartinen ovat ...

lue lisää

Digital Office Company eli DOC on vuonna 1996 perustettu kotimainen yritys, joka tarjoaa nykyaikaisia tiedonhallinnan ratkaisuja eri kokoisille organisaatioille. Toimipisteemme sijaitsevat Espoossa, Hämeenlinnassa, Lahdessa ja Lappeenrannassa.

kumppanit

ota yhteyttä

Itsehallintokuja 6
02600 Espoo
0207 342 480

myynti@doc.fi

seuraa meitä

Evästeet Tietosuojaseloste