• etusivu
  • palvelut
    • Palvelut
      • tulostusratkaisut
      • digitointi
      • tiedonhallinta
      • tiedonvarmistus
      • tekoälyratkaisut
  • yritys
  • referenssit
  • insights
  • yhteys
Skip to content
  • etusivu
  • palvelut
    • Palvelut
      • tulostusratkaisut
      • digitointi
      • tiedonhallinta
      • tiedonvarmistus
      • tekoälyratkaisut
  • yritys
  • referenssit
  • insights
  • yhteys

Onko sinun tiimisi tehokas myös kotona?

Monissa yrityksissä on tänä keväänä kohdattu aivan uusi todellisuus, joka vaatii yhä joustavampaa työympäristöä. Vaikka toisilla yrityksillä on ollut jo valmiiksi enemmän valmiuksia ja kokemusta järjestää työntekijöilleen toimivat etätyöskentelymahdollisuudet kuin toisilla, haasteita on edelleen työntekijöiden tehokkuuden ja tuottavuuden varmistamisessa. Tällä ei nyt suinkaan tarkoiteta työntekijöiden mikrojohtamista tai tarkempaa raportointia jo tehdyistä tai vielä työn alla olevista töistä.
Monissa yrityksissä on tänä keväänä kohdattu aivan uusi todellisuus, joka vaatii yhä joustavampaa työympäristöä. Vaikka toisilla yrityksillä on ollut jo valmiiksi enemmän valmiuksia ja kokemusta järjestää työntekijöilleen toimivat etätyöskentelymahdollisuudet kuin toisilla, haasteita on edelleen työntekijöiden tehokkuuden ja tuottavuuden varmistamisessa. Tällä ei nyt suinkaan tarkoiteta työntekijöiden mikrojohtamista tai tarkempaa raportointia jo tehdyistä tai vielä työn alla olevista töistä.

Oletuksena etätyön tehokkuudelle on, että työntekijöillä on samat tekniset mahdollisuudet työntekoon niin kotonaan kuin toimistollakin. Dokumentinhallinnallisesti tämä varmistetaan sillä, että työntekijöillä on myös etätoimistolta pääsy kriittisiin asiakirjoihin riippumatta siitä, missä järjestelmässä niitä säilytetään. Etätyöskentelyssä dokumenttien nopean saatavuuden takaaminen voi kuitenkin olla vaikea tasapainottaa erilaisten turvallisuus- ja tiedonhallintavaatimusten kanssa.

Asiakirjojen saatavuuden lisäksi niiden jakaminen, muokkaaminen, hyväksyminen ja allekirjoittaminen ovat tärkeitä komponentteja tehokkaan etätyöskentelyn varmistamisessa. Tietojen saatavuuden tarjoaminen mistä tahansa laitteesta voi tarjota valtavan lisän tuottavuuteen. Mutta missä määrin etätyöntekijöiden on mahdollista kokea kotonaan saman tietoympäristö kuin toimistolla työskennellessään? Kulunut kevät voi nimittäin olla käännekohta, jossa työntekijät jatkavat kotoaan työskentelyä yhä enemmän myös poikkeustilan ja yleisen tilanteen hälvenemisen jälkeenkin.

Tehoton dokumentinhallinta

M-Filesin tuottaman dokumentinhallinnan tilaan liittyvän tutkimuksen vastaajista suurin osa (81%) ilmoitti tarvitsevansa pääsyn yritystoimintaa koskeviin asiakirjoihin ja tietoihin myös toimiston ulkopuolella.  Kuitenkaan 43 % heistä, joiden on työssään käytettävä liiketoimintaa koskevia asiakirjoja ja tietoja toimiston ulkopuolella, ei pääse yrityksen asiakirjoihin käsiksi kotoaan. Luku on aika käsittämätön, eikö? Jopa 54 % työntekijöistä ei pysty etätyöskennellessään muokkaamaan tai jakamaan asiakirjoja, ja joka kymmenes (10%) vastaajista taas ilmoittaa, että he eivät voi tehdä mitään toimia yrityksen tarjoamien järjestelmien / työkalujen avulla.

Edellisten lukujen perusteella ei olekaan ihme, että äskettäin toteutetussa tutkimuksessa IDC totesi tiedonhallinnan tehottomuudesta johtuva työajan tuottamattomuuden saattavan aiheuttaa organisaatioille jopa 21% menetyksen kokonaistuottavuudesta.

Se tuottavuus, mikä voitetaan työntekijöiden henkilökohtaisella, etätyön eri mahdollisuuksien tuomalla motivaatiolla ja helppoudella, menetetään teknisellä puolella.

Lue lisää, miten etätyötä voidaan tehostaa dokumentinhallinnan avulla.

Samat toiminnot mobiilisti kuin toimistollakin yrityksen verkossa

Dokumenttien muokkaus, tallentaminen ja jakaminen paikasta tai käytettävästä laitteesta riippumatta kuulostaa helpolta ja yksinkertaiselta, mutta tarkemmin tarkasteltuna asia ei suinkaan ole niin. Pilvessä sijaitsevat, dokumenttien hallintaan tarkoitetut ohjelmistot tarjoavat paljon hyödyllisiä dokumentinhallinnan ominaisuuksia, mutta niiden monipuolinen ja tietoturvallinen käyttö mobiilissa ontuu. Etenkin, jos näitä järjestelmiä on yhdessä organisaatiossa käytössä useita, kuten usein onkin.

Koska etätyö ja liikkuva työ lisääntyy jatkuvasti, tulisi työntekijöille mahdollistaa pääsy kriittisiin asiakirjoihin myös liikkeellä ollessaan mobiilisti — muistiinpanot,  asiakkaan tiedot, laskut, sopimukset, HR-paperit ynnä muut. Dokumenttien muokkaus, hyväksyminen ja jakaminen mobiilisti tulisi olla tiedonhallintajärjestelmän vakio-ominaisuuksia.

Älykkäällä dokumentinhallintajärjestelmällä varmistat dokumenttien saatavuuden, muokattavuuden, jaettavuuden ja tietoturvan riippumatta siitä, missä tietovarastossa dokumentti sijaitsee tai millä laitteella sitä tarkastellaan. Integroitu sähköinen allekirjoitus takaa, ettei yksikään dokumentti jää allekirjoittamatta – nopeasti ja helposti.

Jos pystyt tekemään asiakirjojen ja dokumenttien suhteen kaiken sen myös mobiililla minkä toimistollakin, ollaan jo pitkällä. Onko se kuitenkaan tehokasta? Jos jäit miettimään asiaa, ota meihin yhteyttä niin keskustellaan. Asiantuntijamme kartoittavat mielellään organisaatiosi tiedonhallinnan ja etätyöskentelyn kipukohdat. Ammattilaisten avulla myös sinun etätyöympäristösi saadaan entistä tehokkaammaksi, jos sille on tarvetta.

Lue muita artikkeleitamme

Dokumentinhallinnalla tehoa etätyöhön

Elämme tällä hetkellä poikkeuksellisia aikoja, jotka vaikuttavat kaikkien suomalaisten elämään tavalla tai toisella. Suuri osa tietotyöläisistä on vetäytynyt et...

Elämme tällä hetkellä poikkeuksellisia aikoja, jotka vaikuttavat kaikkien suomal...

lue lisää

HR prosesseihin sujuvuutta tiedonhallinnalla

Työelämä muuttuu jatkuvasti, nykypäivänä nopeammin kuin koskaan aiemmin. Teknologian mahdollistamana etätyö on enemmän sääntö kuin poikkeus – työaikojen joustav...

Työelämä muuttuu jatkuvasti, nykypäivänä nopeammin kuin koskaan aiemmin. Teknolo...

lue lisää

Kannattaako tiedonhallinta?

Tiedonhallinta on asia, joka on nykyään aina vain enemmän ja enemmän yritysjohtajien tiedossa hyötyä tuottavana kehityskohteena, mutta kuinka paljon hyötyä siit...

Tiedonhallinta on asia, joka on nykyään aina vain enemmän ja enemmän yritysjohta...

lue lisää

Tehokas dokumentinhallinta

Käsi ylös kaikki, joilla on joskus mennyt hermot yrittäessään etsiä oikeaa tiedostoa firman kansioviidakosta! Itsellä nousi ainakin molemmat kädet ja osa varpai...

Käsi ylös kaikki, joilla on joskus mennyt hermot yrittäessään etsiä oikeaa tiedo...

lue lisää

Digital Office Company M-Filesin Premium Partneriksi!

Digital Office Companysta M-Filesin Premium kumppani 2020!...

Digital Office Companysta M-Filesin Premium kumppani 2020!...

lue lisää

Kilpailukykyä yhdellä tiedonhallintajärjestelmällä

Ainahan se on mielessä. Nimittäin työnteon tehostaminen ja ajan säästäminen. Kun joku toimii, niin se toimii. Toimivaa välinettä on turha vaihtaa, mutta ajoitta...

Ainahan se on mielessä. Nimittäin työnteon tehostaminen ja ajan säästäminen. Kun...

lue lisää
yhteystietolomake doc

Varaa aika ilmaiseen kartoitukseen jo tänään!

    Haluatko pysyä mukana tiedonhallinnan valtavirrassa?

    Digital Office Company eli DOC on vuonna 1996 perustettu kotimainen yritys, joka tarjoaa nykyaikaisia tiedonhallinnan ratkaisuja eri kokoisille organisaatioille. Toimipisteemme sijaitsevat Espoossa, Hämeenlinnassa, Lahdessa ja Lappeenrannassa.

    kumppanit

    ota yhteyttä

    Itsehallintokuja 6
    02600 Espoo
    0207 342 480

    myynti@doc.fi

    seuraa meitä

    Evästeet Tietosuojaseloste